Friday 28 March 2014

Ron's Mini-Bio, deel 1: Over house parties en fitness...

Ik zat onlangs tijdens een reunie een heel verhaal te vertellen wat er zo allemaal met me gebeurd was sinds een jaar of 20-25 geleden. Ik bedenk me nu dat dat misschien wel een aardig onderwerp voor een blogje is: een soort mini-biootje als aanloop voor wat misschien ooit wat uitgebreider memoires zullen worden.

Laten we-volkomen willekeurig- beginnen met de periode sinds ik ergens in 1993 stopte met wedstrijddansen. Tot die tijd was ballroomdansen –naast mijn studie en werk- toch wel mijn allerbelangrijkste bezigheid, maar op een gegeven moment was dat gewoon in een keer genoeg. In diezelfde  tijd probeerde ik ook mijn draai als gay in de wereld te vinden en daar was met het wegvallen van al het lessen, trainen en wedstrijden dansen nu ook voldoende tijd voor. Ik ben toe eigenlijk vrij snel in contact gekomen met de toenmalige Dance–scene die voor een belangrijk deel nog redelijk ‘ondergronds’ was en heb daar aardig wat nachten weggedanst in de meest bizarre outfits en entourages.

 Eigenlijk was dit een verlate inhaalactie op het ‘uitgaansleven’, waar ik voor die tijd nauwelijks tijd voor had; mijn uitgaansleven bestond voornamelijk uit vrijdansen op de dansschool! Ik was op die parties eigenlijk vooral bezig met ‘wegzweven’ op mijn eigen fantasie, want dat is wat House- en Trancemuziek uiteindelijk met je doen. Geen drugs, geen pillen, niks van dat al, gewoon de muziek, mijn lijf en mijn geest. Het was ook mijn eerste kennismaking met veranderde bewustzijnstoestanden (oftewel: trance) en de wonderlijke dingen die die te weeg kunnen brengen. Een enorm leuke, spannende  en ook enerverende tijd, want al dat genachtbraak gaat je na een tijdje niet in de koude kleren zitten.


Ietsjes later ontdekte ik de fitness en daarmee de verschillende vormen van wat toen “Aerobics” heette. Het partygebeuren was inmiddels een beetje op de achtergrond geraakt, en van party animal werd Ron een fitness-junk, met soms drie, vier keer per week een paar uur in de sportschool met verschillende vormen van cardiofitness, aerobics en gewichtstraining. Niet met als doel supergespierd te worden, maar vooral lekker en gezond bezig te zijn. Ik ben daar begonnen bij Ceasar's Sports, toentertijd nog op het Korte Voorhout in Den Haag, en heb daar nog steeds fijne herinneringen aan. Inmiddels ben ik aardig wat sportscholen verder, maar de fitness en -inmiddels- de Zumba-workouts horen nog steeds bij mijn vaste palet wekelijkse bezigheden. House-parties niet meer, daar ben ik echt wat te oud voor. En mijn trance-ervaringen haal ik inmiddels ergens anders. Waarover een volgende keer meer! 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.